یزدفردا "در سر مقاله شماره 126 آيينه يزد (که در یزدفردا هم منتشر شده بود )تحت عنوان « مراسم باشكوه حج، بايد در فضاي امن و با آرامش برگزار گردد» نكاتي درباره مشكلات زائران و درد دلهاي آنان نگاشته شد.

در آن مقاله از تصميم يكطرفه سازمان در كاهش روزهاي اقامت عمره گذاران از 15 روز به 12 روز كه 4 سال پيش ثبت نام كرده، نامناسب بودن كميت و كيفيت غذا و بعضي از هتل‌ها‌ي محل اقامت و يا وسايل نقليه‌اي كه در مكه معظمه براي جا به جا نمودن زائران اختصاص داده بودند، عدم مراقبت لازم دراعزام معتاداني كه به عربستان مسافرت نموده و در فرودگاه‌هاي عربستان دستگير شده‌اند و مشكلاتي براي خود وخانواده هايشان به وجود آمده است،انتقاد به عمل آمده و از مسئولان سازمان حج و زيارت درخواست شده بود در رفع مشكلات مطرح شده اقدامات جدي به عمل آورند. مديريت كل روابط عمومي سازمان حج و زيارت در پاسخ، نامه‌اي ارسال نموده‌اند كه با اظهار تشكر از تنظيم كنندگان نامه مذكور بدون توضيح و اظهار نظر مجدد بخش هايي از آن نامه را به نظر خوانندگان گرامي مي‌رساند اميد آنكه بعضي از مسئولان ارشد اجرايي دارالعباده نيز از اين روش پسنديده پيروي كرده و توضيحات لازم را در ارتباط با پرسشهاي اين هفته نامه جهت اذهان عمومي ارائه دهند.



برادر ارجمند جناب آقاي رضا سلطان‌زاده

مدير مسئول محترم هفته نامه آيينه يزد

با سلام و تحيت

احتراماً سرمقاله هفته نامه شماره 126 مورخ 5 خرداد ماه جاري با عنوان « مراسم با شكوه حج، بايد در فضاي امن و با آرامش برگزار گردد را به دقت خواندم. بدون ترديد بيان همين انتقادات از جانب افرادي چون شما كه همه ابعاد را مورد توجه و عنايت قرار مي‌دهند مي‌تواند راهگشاي رفع نارسايي‌ها باشد و مسئولان را در تدوين برنامه بهتر رهنمون باشد ليكن براي مزيد آگاهي جنابعالي برخي توضيحات را ضروري مي‌داند. اميدوار است ترتيبي اتخاذ فرماييد اين سطور در تكميل سرمقاله جنابعالي در هفته نامه به چاپ برسد.

-آخرين نام نويسي عمره مربوط به سال 85 بوده و پس از آن در سال 86 متوقف شد و مجدداً از 5 فروردين تا 5 خرداد 87 متقاضيان براي وديعه گذاري فراخوان شده‌اند در نام نويسي از زايران به هيچ وجه طول سفر ملاك و شرط نبوده است ليكن عمره 12روزه مورد درخواست عده زيادي از زايران بوده كه در نظر سنجي‌ها به آن اشاره كرده‌اند علاوه بر آن كاهش طول عمره به 12 روز باعث شده كه در هر سال حدود 200 هزار نفر بر عدد عمره گذاران افزوده شود ومهمتر از آن گرايش بيشتر معتمرين به استفاده از معنويت سفر و كاستن از ميزان خريدهاست.

-استحضار داريد كه سازمان حج و زيارت در جهت بازديد وسايل زايران هيچ مسئوليتي ندارد و اين بازديدها وظيفه ديگران است، سازمان حج و زيارت در بروشورهاي متعددي كه در اختيار زايران قرار مي‌دهد و نيز در كلاسهاي آموزشي ويژه كاروان‌ها و همايش‌هاي متمركز، موضوع عواقب همراه داشتن مواد مخدر در عربستان ياد آوري مي‌كند ليكن مبادي خروجي بايد خود را به تجهيزات پيش رفته مجهز نمايند.

- سازمان حج و زيارت همواره در حج و عمره تلاش كند كه بهترين امكانات اقامتي را براي زايران ايراني مهيا كند در مدينه منوره تمامي عمره گذاران و حجا ج ايران در پيرامون حرم شريف نبوي (ص) استقرار دارند و در مكه نيز بهترين اقامتگاهها دراختيار زايران ايراني است ولي آنچه كه در عربستان است به يقين با همه كشورهاي ديگر متفاوت است و حتي درجه بندي هتل‌ها نيز روند ويژه‌اي دارد.

- سازمان حج و زيارت در چهار آشپزخانه متمركز مكه ومدينه با استفاده از آشپزهاي ايراني و بهترين مواد غذايي و در شرايط كاملاً بهداشتي، دو وعده غذاي گرم براي هر زاير ايراني آماده و روانه كاروانها مي‌كند البته انكار نمي‌كنيم كه ممكن است اين غذاي متمركز در برگيرنده همه سلايق زايران خودي نباشد ولي از كيفيت و كميت مناسبي برخوردار است و باز خور نظريه زايران نيز مويد اين ادعاست. ممكن است جناب آقاي سلطان زاده جزء اولين گروه‌هاي اعزامي به عمره سال جاري بوده‌اند كه هنوز بسياري از عوامل، رواديد ورود به عربستان را دريافت نكرده بودند كه در اين مدت بايد از ايشان وهمه آنها كه دراين دوره سفر كرده‌اند عذرخواهي نمايد.

-در حمل ونقل درون شهري و برون شهري، سازمان حج و زيارت نحوه‌ي استفاده از امكانات شركتها را انتخاب مي‌كند و همواره خواسته خود را بر طرف‌هاي سعودي تحميل مي‌نمايد استفاده از بهترين و مطمئن ترين وسايل حمل و نقل در دستور كار است بعيداست كه آقاي سلطان زاده امكانات مورد استفاده زايران ايراني با ديگر كشورها را قياس نكرده باشند. نظر سنجي‌ها وارزيابي‌هاي به عمل آمده حاكي از آن است كه زايران عمره امسال كمترين مدت را براي رسيدن به وسايل نقليه سپري مي‌كنند البته در روزهاي اول مشكلاتي كه طبيعي هم هست وجود داشته ليكن نبايد آن را به بقيه ايام عمره تعميم داد.

- دفتر نمايندگي سازمان، ارزشيابان و بازرسان سازمان حج و زيارت نيروهاي مسئول در بعثه مقام معظم رهبري همواره بر روند اجراي امور عمره نظارت مي‌كنند. هر نقصي بلافاصله به نيروهاي مجري و سازمان مركزي حج و زيارت انتقال مي‌يابد و تا حد امكان در رفع اشكالات چاره‌انديشي مي‌شود.



عبدالله نصيري - مدير كل دفتر رياست و روابط عمومي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا